wtorek, 21 października 2014

TORT WULKAN

Pomyślałam, że wulkaniczny tort będzie ciekawą niespodzianką z okazji urodzin naszego młodego mężczyzny. Pierwowzorem był Volcano Cake z programu Fiony Cairns lecz postanowiłam, że nie będę od razu wycinać kawałka tortu aby wypłynęła z niego lawa, składniki lawy umieściłam w środku ciasta. Mogłam tort nieco mocniej okroić aby był bardziej stożkowaty, ale szkoda mi było pozbywać się tego pysznego ciasta. Ciastem bazowym był biszkopt kakaowy. Jeden blat pieczony był w tortownicy, drugi z formie z kominkiem. Przełożyłam je kremem czekoladowo-maślanym oraz delikatnie musnęłam dżemem z czarnej porzeczki. Mimo, iż czekoladowe, ciasto było lekkie i delikatne w smaku. Lawę utworzyły: pokruszony Plaster Miodu, czerwone i pomarańczowe landrynki oraz Sos Karmelowy i karmelowe nitki. Do środka wcisnęłam również fontannę tortową, która po zapaleniu zapoczątkowała tę czekoladową erupcję.







CIASTO WULKAN
Biszkopt:
10 jaj
1 ½ szklanki cukru
1 i 1/3 szklanki mąki pszennej
2/3 szklanki kakao
Białka ubić. Wsypać cukier. Dodać żółtka. Wsypać mąkę przesianą z kakao. Delikatnie wymieszać. Połowę ciasta upiec w tortownicy o średnicy 24 centymetrów. Resztę ciasta przelać do formy z kominkiem. Każde ciasto piec w temperaturze 160°C przez 35-40 minut. Studzić w blaszce. Po wyjęciu z formy ciasta przekroić na trzy blaty.
Krem:
5 jaj
1 szklanka cukru
100g gorzkiej czekolady
500g masła
1 ½ szklanki dżemu z czarnej porzeczki
Jaja ubić z cukrem na parze. Pod koniec ubijania dodać czekoladę. Przestudzony krem utrzeć z masłem. Blat biszkoptu smarować cienko dżemem. Na dżemie rozsmarować krem. Przełożyć kolejną warstwą biszkoptu. Na spodzie ułożyć warstwy okrągłego biszkoptu, następnie biszkopty z otworem. Aby powiększyć miejsce na ‘lawę’ można wykroić otwór także dolnych biszkoptach. Boki ciasta okroić na kształt stożka. Wierzch i boki ciasta smarować pozostałym kremem. Schłodzić.
            Polewa:
150g gorzkiej czekolady
100g masła
Składniki rozpuścić. Polać ciasto. Odstawić do zastygnięcia polewy.
            Lawa:
1 szklanka pokruszonego plastra miodu
½ szklanki sosu karmelowego
½ szklanki pokruszonych czerwonych landrynek lub zozoli
1 garść nitek z karmelu
Brzegi wulkanu udekorować sosem karmelowym, aby spływał po cieście. Do środka krateru wrzucić pokruszone cukierki i plaster miodu. Całość ozdobić karmelowymi nitkami.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz