sobota, 29 listopada 2014

CZYM ZASTĄPIĆ MAŚLANKĘ?

W mojej rodzinie nie każdy gustuje w maślance. W zasadzie używam jej tylko do większych przedsięwzięć kulinarnych. Dlatego, gdy chcę upiec coś szybkiego z maślanką, używam zamiennika. Wystarczy dodać do mleka odrobinę octu lub soku z cytryny. Robiła tak Anna Olson w swoim programie kulinarnym. Po odstaniu przez 5 minut struktura mleka delikatnie się rozwarstwi. Dla mnie jest to idealne rozwiązanie, ponieważ nawet jeśli już kupię do czegoś maślankę, to większa jej część zalega w lodówce i czeka na wykorzystanie. Jeśli jestem zabiegana, to może się nie doczekać. Wtedy cieszą się nią babcine kurki. A szkoda. Dlatego polecam maślankowe wypieki z wykorzystaniem zakwaszonego mleka. Przy okazji podałam też inne zamienniki, choć zdecydowanie polecam wersję na mleku.







ZAMIAST MAŚLANKI
Mleko:
1 szklanka mleka
1 łyżka octu białego lub soku z cytryny
Wymieszać. Odstawić na 5 minut w temperaturze pokojowej.
            Jogurt naturalny:
¾ szklanki jogurtu naturalnego
¼ szklanki wody
Jogurt wymieszać z wodą.
            Śmietana:
¾ szklanki kwaśnej śmietany
¼ szklanki wody
Śmietanę wymieszać z wodą.

10 komentarzy:

  1. Wykorzystałam dziś wersję z mlekiem i sokiem z cytryny - sprawdziło się! Robiłam akurat muffinki, a mieszkam za granicą i nie ma tu maślanki. Wyszły bardzo dobre :) Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi natomiast nie udawało się zużyć całego opakowania maślanki przed upływem terminu ważności. Na szczęście znalazłyśmy rozwiazanie zastępcze.
      Pozdr.
      =)

      Usuń
    2. Dziekuje rowniez za te podpowiedz. Zastapilam maslanke mlekiem z sokiem z cytryny, przepis sie udal :) pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  2. Super!
    Zrobiłam ten sposób z mlekiem i octem białym (nie wiem czy chodziło o biały ocet winny, ale właśnie takiego użyłam), bo robiłam ciasto i wyszło świetnie!
    Bardzo dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biały ocet winny ma dość łagodny smak, dlatego jak najbardziej się nadaje. Można też użyć z czerwonego wina, jabłkowego, zwykłego spirytusowego. Pominęłabym natomiast ocet balsamiczny.
      Pozdr.
      =)

      Usuń
  3. Mam przepis gdzie pierś z kurczaka ma leżeć kilka godzin w maślane, potem będzie pieczona w piekarniku. Która z opcji wybrać? Moją pierwszą myślą było pokombinować coś ze śmietaną, potem natrafiłem na bloga i przeczytałam o opcji z mlekiem i octem. Nada się do mięsa? Czy polecasz inną

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      Też mam przepis na filet kurczaka w maślance plus liść laurowy, czosnek i tymianek. Potem panieruje się go w płatkach kukurydzianych i piecze. Powiem szczerze, że od dłuższego już czasu jako marynaty używam tylko jogurtu naturalnego. Ale myślę, że mogą być też pozostałe opcje zastępujące maślankę. Wydaje mi się, że istotny jest kwaśny czynnik, który spowoduje, że mięso skruszeje. Tak więc proszę użyć tego, co akurat jest w lodówce.
      Pozdr.
      =)

      Usuń
  4. Szklanka (200ml) jogurtu+woda to wtedy jest tyle samo "maślanki" 200ml ?

    OdpowiedzUsuń
  5. tak, tak maślankę można zastąpić mlekiem i sokiem z cytryny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ile siw dodaje tego soku z cytryny ?

    OdpowiedzUsuń