sobota, 24 sierpnia 2013

MAŁA PIECZONA ALASKA

Widziałam w telewizji Pieczone lub Płonące Alaski i zawsze robiły na mnie wrażenie. W programie Na Słodko Anna Olson przygotowała alaski w wersji mini, przy okazji robienia lodów waniliowych. Do mojej alaski użyłam lodów z białą czekoladą. Bardzo fajnie wyszło. Ciasteczka były smaczniutkie, lody dobrze się na nich trzymały. Beza również nakładała się bez problemu. W mojej bezie pomyliłam proporcje i piana wyszła zbyt miękka na stawianie rogów. Za to powstały piękne fale i miękkie linie. Po upieczeniu lody były oczywiście zamarznięte lecz stosunkowo szybko topiły się podczas jedzenia. Z moich obserwacji wynika, że działo się tak z każdymi robionymi lodami, więc wszystko pod kontrolą. Przez cały tydzień wspominałam mężulkowi, że upiekę mu lody. Nie mógł skojarzyć o co chodzi. Z resztą do końca nie wiedział, że pod chrupiącą i cieplutką skorupką bezy kryły się zimne i kremowe lody. Bezę oczywiście można było opalić palnikiem. Ja o swoim palniku zupełnie zapomniałam. Pewnie dlatego, że kupił mi go mąż razem z zestawem do creme brulee, ale palnik dziwnym trafem wywędrował do jego skrzynki z narzędziami i już przez około rok nie może odnaleźć powrotnej drogi do kuchni. Jak to mówią, nic w przyrodzie nie ginie.. tylko zmienia właściciela.








 MAŁA PIECZONA ALASKA
Ciastka waniliowe:
½ szklanki masła
1 ¼ szklanki cukru
1 jajko
3 łyżki mleka
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
2 szklanki mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
¼ łyżeczki soli
4 łyżki cukru do obtaczania
Masło utrzeć z cukrem. Dodać jajko, mleko, ekstrakt. Dodać suche składniki. Z ciasta robić kulki wielkości orzecha włoskiego. Obtoczyć w cukrze. Spłaszczyć. Piec w temperaturze 175°C przez 15 minut.
            Beza:
4 białka
1 szklanka cukru
1 łyżeczka soku z cytryny
Białka ubić z cukrem. Dodać sok.
            Lody waniliowe:
2 szklanki śmietanki 30%
1 szklanka mleka
2 laski wanilii
9 żółtek
2/3 szklanki cukru
¼ łyżeczki soli
Mleko zagotować ze śmietanką i wanilią. Żółtka utrzeć z cukrem. Wlewać gorące mleko. Gotować, aż krem zgęstnieje i utrzyma ślad palca na łyżce. Schłodzić przez noc. Wstawić do zamrażarki. Mieszać co 30 minut.
            Kolejność wykonania:
Na każde ciastko nałożyć gałkę lodów. Wstawić do zamrażarki na 10 minut. Na każdą porcję nożem nałożyć bezę. Uformować kolce. Wstawić do zamrażarki na 10 minut. Piec na złoto w temperaturze 205°C lub opalić bezę palnikiem. Serwować natychmiast.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz